یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

طرح دارویار در زمینه بازپرداخت مطالبات  داروخانه ها نیازمند بازنگری است

طرح دارویار در زمینه بازپرداخت مطالبات  داروخانه ها نیازمند بازنگری است
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان این که قرار بود در طرح دارویار مطالبات داروخانه ها ظرف مدت یکماه تسویه شود؛ گفت: علیرغم گذشت چند ماه از اجرای این طرح هنوز مطالبات داروخانه ها پرداخت نشده و اگر بازپرداخت ها به موقع نباشد، شاهد ورشکستگی و کمبود کاذب دارو به دلیل عدم تامین نقدینگی خواهیم بود.

دکتر بهمن صبور در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که جامعه داروسازی با کلیت طرح دارویار موافق بوده و تمام قد برای اجرای این طرح همکاری نمود؛ اظهار کرد: پاشنه آشیل طرح دارویار سازمان های بیمه گر بویزه تامین اجتماعی است که با توجه به پیش بینی های انجام شده و سابقه بیمه ها در بازپرداخت مطالبات داروخانه ها، متاسفانه با وجود گذشت چند ماه از اجرای طرح دارویار هنوز پرداخت های داروخانه ها انجام نشده و مطالبات ماهیانه بویژه در مراکز خاص از نظر عددی 2 برابر افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین داروخانه ها با بیمه تامین اجتماعی سروکار دارند و پس از اجرای طرح دارویار 60 درصد مطالبات آن هم تا تیرماه پرداخت شده و به صراحت بیان می کنند که اعتبارات مالی لازم برای بازپرداخت را ندارند.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در طرح دارویار قرار بر این بود که مطالبات داروخانه ها ظرف مدت یکماه تسویه شود اما هنوز شاهد چنین چیزی نیستیم و اگر وضعیت موجود به همین شکل ادامه پیدا کند ، داروخانه های بخش خصوصی نقدینگی لازم برای خرید دارو از تامین کننده ها را ندارند.

صبور با اشاره به حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت در برخی اقلام دارویی گفت: البته سهم بیمار با افزایش قیمت داروها ثابت مانده اما بالارفتن حجم نقدینگی توان خرید دارو از شرکت های تامین کننده را از داروخانه ها و شرکت های پخش سلب نموده و عملا موجب ایجاد سیکل معیوب در زنجیره تامین و خرید دارو شده است.

وی با تاکید بر این که بیمه ها باید نسبت به تعهدات خود برای تسویه یکماهه مطالبات داروخانه ها در طرح دارویار پایبند باشند؛ خاطرنشان کرد: برخی از آیتم ها طرح دارویار بویژه در زمینه پرداخته ها نیازمند بازنگری است زیرا در صورت عدم تامین اعتبارات شاهد کسری های کاذب در تهیه اقلام دارویی خواهیم بود . همچنین بیمه های مکمل نیز در این طرح دیده نشده اند که با وجود افزایش قیمت ها در بازپرداخت هزینه ها به بیماران دچار مشکلات عدیده هستند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.